Haal meer uit je YouTube-video

4 tips

Een video is misschien wel dé manier om jouw potentiële werknemer een inkijkje in je bedrijf te geven. Maar vergis je niet, bij een succesvolle video komt meer kijken dan alleen filmen en editen. Vergelijk het met een product in de supermarkt. Dat zet je toch ook niet zomaar ergens neer in een blanco verpakking? Nee, je steekt het in een aantrekkelijk jasje, plaatst in het juiste schap en zet er een informatief bordje voor. Zo werkt het ook voor jouw YouTube-video. Met deze 4 tips pak je dat goed aan!   

  1. Zorg voor een goede omschrijving
    Dat SEO (Search Engine Optimalization) belangrijk is voor de vindbaarheid van je website, weet je waarschijnlijk wel. Maar wist je dat dat ook geldt voor YouTube? Ook video’s worden geïndexeerd door Google. Dus pak je kans! Laat je zoektermen terugkomen in de titel, de omschrijving en de tags. Zo zorg je ervoor dat de video de doelgroep ook écht bereikt.
  1. Spoor de kijker aan tot actie 
    Je wil natuurlijk dat de kijker die tijd steekt in jouw video, blijft hangen. Zonde als hij meteen weer wegklikt, toch? Bedenk daarom wat je wil dat de kijker doet na het bekijken van jouw video. Abonneren? Je website bekijken? Doorklikken naar andere video’s op jouw kanaal? Sluit je video af met die boodschap of laat een ‘endscreen’  zien waarmee je deze actie(s) zo gemakkelijk mogelijk maakt. KLM laat met hun videoreeks Intern on a Mission goed zien hoe je dat aanpakt.  Nu denk je misschien dat kost veel geld, nee hoor dat kan je helemaal zelf doen!
  1. Plaats een of meerdere links in je video 
    In je video’s kun je geen links plaatsen, maar YouTube heeft wel een andere oplossing: cards. Tijdens je video kun je een klein “i”  in beeld plaatsen waarin je direct verwijst naar een (klikbare!) vacature op je website, een korte vraag stelt aan je publiek of laat zien dat je meer van dit soort video’s op je kanaal hebt staan. Tip: plaats de cards net voor de momenten dat mensen wegklikken. Zo zorg je ervoor dat ze tóch blijven hangen!
  1. Kies een aantrekkelijke thumbnail
    Of de kijker op jouw video klikt of niet, bepaalt hij op basis van de titel en de thumbnail (startscherm van je video). Deze kiest YouTube automatisch voor je, maar soms lijkt het wel alsof ze expres het meest onflatteuze shot uitzoeken. Gelukkig neem je het heft gemakkelijk in eigen handen. Knip er zelf in eentje in YouTube Studio (alleen als je een geverifieerd YouTube-account hebt). Laat je de video maken door een bureau? Vraag dan of zij een thumbnail voor je uitzoeken

 

Klaar voor jouw YouTube-avontuur?

Wil je meer weten? Schrijf je dan in voor de YouTube training op bij de AMC academie of neem contact met ons op

This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website.